עוד בבלוג

ראיון ברשת ב' בנושא חיטוי נגד וירוס הקורונה

עם אלון רוזן, לשעבר מנכ"ל המשרד להגנת העורף וכיום יועץ אסטרטגי לחברת בלפור ישראל. "צבע הכסף" רשת ב', 31/03/2020

– שלום לאלון רוזן, יועץ אסטרטגי לחברת בלפור ישראל.
– שלום וברכה

– החברה שלכם, קראתי, חיטאה את ספינת הדיימונד פרינסס?
– לפי פרסומים זרים כן… הבעלים של הספינה יצא בקולו ואמר כן. בלפור היא חברה בינלאומית הגדולה בעולם בתחום של שיקום לאחר אסון, טיפול באירועים משבשים גדולים, ביניהם כמובן אירועים ביולוגיים וכימיים. זאת חברה של 15,000 עובדים שעושה פרויקטים אדירים, השתתפה בשיקום לאחר 9/11 ולאחר סופות כמו קטרינה, וגם חיטאה את הדיימונד פרינסס.

 איך אפשר לדעת שהחומרים האלה באמת מדבירים וירוס קורונה בהנחה שאנחנו רוצים לעשות את זה אצלנו בבית? יש כל מני פרסומים בזמן האחרון של חברות שאומרות שהן יודעות לעשות חיטוי כזה.
– חיטוי נגד קורונה, או בכלל עולם החיטויים היום, לא צריך להיות עניין טרנדי. יש הבדל גדול בין חיטוי נגד וירוס הקורונה לבין הדברה. למשל אני רואה הרבה מאוד מדבירים, שהם גופים מקצועיים בתחומם, בהחלט גופים שתחום ההדברה הוא נר לרגליהן ועושים זאת בצורה מצויינת. אבל כשמתעסקים בעניין של חיטוי כנגד נגיף קורונה צריך לעשות 2 דברים:
אחד – צריך להבין איך מחטאים, ומחטאים היום בשלושה מימדים, לא כמו בהדברה. אני אתן דוגמא הכי פשוטה שיש – כשמדביר נכנס הביתה כדי לחטא נגד ג'וקים ונמלים הוא יחפש את הפינות, יזיז ספות, שולחנות וכו'.

– איפה שהג'וקים אוהבים להיות. ואיפה הוירוסים אוהבים להיות?
-וירוסים אוהבים להיות על משטחים. הנגיף הזה, וזה חשוב להבין, ההדבקה שלו היא לא רק ויראלית טיפתית, היא גם פומית. הדבקה פומית זה מעבר בין אדם לאדם. במקרה שלנו בגלל העמידות של הנגיף, ובגלל שאנחנו יודעים שהנגיף הזה עמיד על משטחים שונים לפרקי זמן שונים.

– כמה זמן הוירוס יכול לשרוד?
– אני יכול להגיד לך שכשבאו לחטא את הדיאמונד פרינסס נכנס משרד הבריאות היפני לבדוק האם יש עדיין את הנגיף הזה בתוך הספינה עצמה,ומצא אחרי 17 יום שהספינה עוגנת…

– אני קראתי את הידיעה הזאת ואח"כ אמרו שזה פייק ניוז, שלא יכול להיות שנגיף החזיק מעמד 17 יום.
– זה לא פייק ניוז, הוא החזיק 17 יום, יותר משבועיים, על כל המשטחים הנקבוביים – כל הבדים שהיו שם: וילונות שטיחים, ספות, מיטות… הנגיף הזה החזיק. ולכן כאשר אנחנו מבצעים חיטוי בצורה מקצועית, צריך לחטא בשלושה מימדים כמו שבלפור ישראל עושה.

– נגיד שיש מאזין שחושב על זה, הוא מזמין מישהו שיעשה את זה, מה הוא צריך לדרוש ממנו כדי לדעת שהוא באמת ובתמים יודע לעשות את המשימה המאוד מורכבת הזאת, האם יש איזו תעודה או הסמכה?
– ראשית זה קודם כל הסמכה לחיטוי במדינת ישראל, יש קצת כאוס בעניין הזה, כמו שיש כאוס בהסברה יש גם כאוס בחיטוי. הוא צריך לדעת שהחומר שמשתמשים בו מומלץ על ידי ה – EPA – רשות איכות הסביבה הפדרלית האמריקנית. היא ממליצה לכל העולם על החומרים ושם יש רשימה בשם Novel Coronavirus Fighting Products עם כל החומרים שהם טובים ונכונים לחיטוי נגד ה – covid 19. לפי זה בלפור ישראל עובדת – עובדת עם חומר חיטוי ביולוגי, לא מזהם, לא קורוזיבי, לא רעיל, שניתן לחטא בו בכל מקום והיופי בו – הוא עובד גם על משטחים נקבוביים.

– אני נזכר עכשיו שראיתי באחת הרשתות החברתיות תמונה של חומר ניקוי פופולרי שהיה כתוב שזה גם נגד קורונה. יכולה להיות שחומרי ניקוי שאנחנו קונים בסופר יכולים להיות טובים גם לדבר הזה?
– חומרי ניקוי שיש בהם ריכוז של 70% אלכוהול, או אקונומיקה בריכוז של 0.01%, הם חומרי ניקוי טובים שמטפלים בקורונה. 

– עשה זאת בעצמך.
– נכון, אנחנו אומרים שבסוף המטרה של החיטוי זה להגיע למקומות בהם אני לא יכול להגיע עם מטליות. כשאני אוכל בבית על משטח, אני מנקה אותו אח"כ עם אלכוהול. אבל בסופו של יום, במיוחד עכשיו לפני הפסח, כשאנשים עושים למשל סדר בבית שלהם ומגיעים למקומות שלא מגיעים אליהם בד"כ, אז זה הזמן לבצע חיטוי גם במקומות האלו, בגלל שהוירוס הזה יושב ודוגר .

– כמו ביעור חמץ ממש.
– ממש כמו ביעור חמץ, מאוד דומה לביעור חמץ. ולכן אנחנו אומרים שצריך לבצע חיטוי ב – 3 מימדים, ובכוונה אני מתעקש על זה. זה מה שצריך לדרוש – שיתבצע חיטוי במימד שנקרא מימד מיזוג האוויר, כיוון שהווירוס הזה דוגר גם על אלומיניום ופלסטיק, מימד חלל האוויר של החדר, וכלל המשטחים שנמצאים בחדר, או במשרד, כיוון שההדבקה היא הדבקה פומית.

– אלון רוזן, יועץ אסטרטגי לחברת בלפור ישראל, תודה רבה.
– גם לך.

במקרה חירום, הזמן הוא המפתח. אל תחכו להחמרת הנזק – התקשרו אלינו עכשיו לקבלת הצעת מחיר לבלימה מהירה של הנזק.