האופרה של ווילס

כשהבלתי צפוי מתרחש: הצפה במחסן התלבושות של האופרה הלאומית של ווילס

גשמי זלעפות פקדו את העיר קרדיף שבווילס במהלך השבוע הראשון של יולי 2001. באזור המפרץ, שם שוכנים המשרדים של האופרה הלאומית של ווילס, חדרו המים למרתף ומילאו אותו עד גובה של מטר אחד. כל התלבושות המפוארות והיקרות שהיו במחסן (28,000 פריטים), נרטבו כליל.

המחסן התת קרקעי היה מלא וגדוש ב-366 מתקני נשיאת קולבים על גלגלים, שעליהם כל התלבושות המפוארות עבור אופרות מפורסמות כמו מאדם בטרפליי, כרמן ולה-טרוויטה. על המתקנים היו תלויים אלפי פריטים, כולם ללא יוצא מן הכלל ספוגים במים בשיעור כזה או אחר.

עלות ייצור תלבושות מסוג זה עשויה להגיע ל- ₤3,000 ליחידה, ועל כן עלות החלפתן או ייצורן מחדש עשוי להגיע למיליוני לירות שטרלינג. על כן, חלופת השיקום הפכה לחלופה היחידה. אם השיקום לא יבוצע במהרה, תאלץ האופרה הלאומית של ווילס לבטל או לדחות את לוח הופעותיה ותפסיד את ההכנסה הצפויה מהשכרת תלבושות לאופרות אחרות שאף הן תיאלצנה לבטל את הופעותיהן.

גישה יצירתית לשיקום – וואקום

למרות מאמצי הנהלת האופרה לייבש את התלבושות באמצעות ייבשנים ומסחררי אוויר, החל להופיע עובש כבר לאחר 5-6 ימים. שמאים מחברת Capita Mclarens התקשרו בדחיפות לחברת BELFOR כדי שימצאו פתרונות למצב. היה חשש כבד שנזק בלתי הפיך לתלבושות עלול להתרחש.

מאחר ששררו במקום תנאים מיטביים להתפתחות עובש, הוא החל להופיע על גבי האריגים בתלבושות השונות. נבגי עובש רדומים נמצאים בכל מקום, וכאשר יש להם טמפרטורה, לחות ובית גידול מתאימים הם מתחילים לשגשג. במקרה זה היה האריג בית גידול ומקור מזון לעובש שהחל לנגוס בתלבושות בכל-פה.

כדי לעצור את הנזק החליטו אנשי BELFOR להקפיא את התלבושות בטמפרטורה של -30°c. לאחר שכל התלבושות הוקפאו, החל הצוות המקצועי לבחון את הדרכים והאפשרויות הטובות ביותר לייבש את התלבושות מבלי להרחיב את הנזק או לגרום להתכווצות של האריג. לבסוף הוחלט כי השיטה המיטבית תהיה ייבוש באמצעות תנורי וואקום גדולים שבדרך כלל משמשים לייבוש מסמכים שנפגעו ממים.

הייבוש בוואקום מעביר את התלבושות ישירות ממצב צבירה מוצק (קרח) למצב ייבש, וממזער את התפשטות הנזק עקב עובש. משימת הייבוש הייתה קלה בהרבה ממשימת השכנוע של אנשי האופרה, יצרני התלבושות ושמאי הביטוח שחומרים עדינים ומורכבים כמו שרוכים וקישוטים דמויי יהלומים יעמדו בתהליך הייבוש. לפיכך, בוצעה הדגמה שבעקבותיה נמוגו כל החששות ו-BELFOR הורשתה להתחיל במלאכת הייבוש. כאשר הסתיים התהליך הובאו הבגדים לניקוי ייבש ולתיקון אומנותי.

הובהר ל-BELFOR שלוח הזמנים הנו גורם קריטי, שכן חלק גדול מן התלבושות היה דרוש למועד סמוך לזה שבו אירע השיטפון. צוותי BELFOR הפעילו את כל יכולותיהם המקצועיים במיון וארגון של 28,000 פריטים על פי סדרי עדיפות שהוכתבו על ידי הנהלת האופרה. התלבושות ל"חתונת פיגארו" היו דרושות בדחיפות באוסטרליה, ארבעה שבועות בלבד לאחר שהגיעו לידי BELFOR, ואלה עבור "מלכת העלים" באיטליה מיד לאחר מכן.

בסוף שנת 2001 סיימה  BELFOR את עבודות השיקום בהצלחה של 90%. למרבה הצער חלק מן התלבושות ניזוקו ללא תקנה.
בהתייחסו לאירוע אמר Alan Parr, מנהלה האדמיניסטרטיבי של האופרה הלאומית של ווילס: "לולא היוזמה יוצאת הדופן של BELFOR להשתמש במערכת ייבוש המסמכים שלה עבור התלבושות שלנו, ולולא האמון שנתנו בה השמאים שלנו, היינו מוצאים עצמנו עומדים בפני שוקת שבורה ומצבנו היה הופך לחיזיון אימים בלתי נסבל".

Paul Thomas מהמחלקה לנזקים גדולים ב- Capita McLarens הגיב על מבצע השיקום: "היה זה אירוע ביטוחי מרתק במיוחד. אנו מעריכים ומוקירים את יחסי העבודה הקרובים וההדוקים עם חברת BELFOR שהשתמשה בניסיונה ותבונתה המקצועיים כדי למצוא פיתרון שיקומי יצירתי עבור האופרה הלאומית של ווילס ועבור המבטחים שלה Allianz Cornhill".

במקרה חירום, הזמן הוא המפתח. אל תחכו להחמרת הנזק – התקשרו אלינו עכשיו לקבלת הצעת מחיר לבלימה מהירה של הנזק.