עוד בבלוג

ניקוי לאחר פעולות כיבוי אש

כל שריפה מותירה לאחר כיבויה הרס רב. אל המזהמים השונים שמקורם בתוצרי הבעירה מתווספות לעתים קרובות גם שאריות של פעולות כיבוי אש – קצף, או אבקת כיבוי, שעלולים לגרום לנזק רב לתכולת המבנה.

נקיון לאחר שריפה מצריך ידע מקצועי ומומחיות בנטרול וסילוק המזהמים השונים. במאמר זה נתמקד בהיבטים השונים של ניקוי שאריות פעולות כיבוי האש באתר השריפה.

ניקוי אבקת כיבוי

קיימים סוגים שונים של אבקות כיבוי. נוכחות אבקת הכיבוי עלולה, בין היתר, להוביל לנזקי קורוזיה ולפגוע בפעילותם התקינה של מכשירים אלקטרוניים שונים וציוד מכני.

ניקוי לאחר פריקת מטף כיבוי אש, במיוחד אם מדובר באבקה כימית יבשה, יכול להיות מאתגר. האבקה יכולה להתפשט בקלות ולהיצמד למשטחים ולפינות חבויות וקשות להגעה.

להלן שלבים מקובלים לניקוי הזיהום הנגרם על ידי מטף כיבוי כימי יבש:

  • פינוי ובטיחות – יש לפנות אנשים ובעלי חיים מהאזור ולסגור אותו לכניסה מבחוץ.
  • אוורור – יש להגביר את האוורור בחלל על ידי פתיחת דלתות וחלונות. אין להשתמש במאווררים שעלולים להפיץ את האבקה לכל עבר.
  • בידוד אזורים מזוהמים – יש לזהות ולבודד את האזורים המושפעים ביותר מהאבקה, כדי למנוע התפשטות נוספת וזיהום משני.
  • שאיבת אבקת הכיבוי – יש להשתמש בשואב אבק עם מסנן HEPA – High Efficiency Particulate Air כדי לשאוב בזהירות את האבקה הכימית היבשה מהמשטחים השונים. יש להימנע משימוש בשואב אבק רגיל, מכיוון שהוא עלול לפזר את האבקה עוד יותר. לפרטים נוספים אודות ניקוי אבק מזיק לחצ/י כאן
  • ניגוב משטחים – יש לנגב משטחים עם מטלית לחה או ספוג כדי להסיר שאריות אבקה. יש להיזהר שלא לפזר את האבקה במהלך הניגוב.
  • טיהור אוויר – יש להשתמש במטהרי אוויר עם מסנני HEPA כדי לתפוס את כל החלקיקים הנישאים באוויר.
  • פריטי טקסטיל – בגדים ופריטי טקסטיל אחרים מצריכים ניקוי יסודי. בהתאם לסוג האריג, ייתכן שיהיה צורך בכביסה, ניקוי יבש או שיטות ניקוי מתאימות אחרות. יש לבדוק את תוויות הטיפול ולפעול לפי המלצות היצרן.
  • השלכה מבוקרת של חומרים מזוהמים – יש להשליך שקיות שואב אבק, מטליות ניקוי וכל חומר אחר שבאו במגע עם האבקה כפסולת מסוכנת, בהתאם לתקנות המקומיות.
  • תיעוד הניקוי – מומלץ לשמור תיעוד של תהליך הניקיון, כולל השיטות בהן נעשה שימוש וכל שירות מקצועי חיצוני.
  • מניעת תקריות עתידיות – יש לבדוק את סיבת שחרור האבקה, ולנקוט בצעדים למניעת אירועים דומים. וודאו שהצוות מיומן בשימוש נכון במטפים וערכו בדיקות תחזוקה שוטפות.

התייעצו תמיד עם אנשי מקצוע ופעלו לפי התקנות המקומיות במהלך תהליך הניקוי, במיוחד במידה ואתם עוסקים בחומרים מסוכנים. אם יש לכם ספק, בקשו הדרכה ממומחים לסביבה או לניקיון.

מומלץ לשקול שירותי ניקיון מקצועיים, במיוחד אם הזיהום הוא נרחב, או אם קיימת נוכחות של חומרים מסוכנים. לאנשי המקצוע של בלפור יש את הציוד והידע הנדרשים כדי לטפל בניקיון ביעילות ובצורה בטיחותית.

זכרו: זכותכם לבחור בטובים ביותר! אנחנו מבצעים את עבודות השיקום המסובכות ביותר בארץ ובעולם כבר מעל 30 שנה, ועובדים עם כל חברות הביטוח. 

אל תחכו להחמרת הנזק – התקשרו אלינו עכשיו ל-1800-380-000 או צרו קשר לקבלת הצעת מחיר לשירותי ניקיון ושיקום לאחר שריפה.

ניקוי קצף כיבוי

בתהליך ניקוי קצף כיבוי אש יש להתחשב בסוג הקצף, מרכיביו וכל השפעה סביבתית אפשרית.

להלן שלבים ושיקולים כלליים לניקוי קצף, אך חשוב להתייעץ עם רשויות מקומיות או מומחים לאיכות הסביבה לקבלת הנחיות ספציפיות:

  • זיהוי סוג הקצף – קבעו האם קצף הכיבוי הוא על בסיס מים, או מכיל כימיקלים ספציפיים. סוג הקצף ישפיע על שיטת הניקוי.
  • בלימה – אם הקצף התפשט לניקוז או למקורות מים, יש להשתמש במחסומים כדי להכיל אותו ולמנוע זיהום סביבתי נוסף.
  • אוורור – יש להקפיד על אוורור נאות כדי לפזר את הקצף ולאפשר לו להתפרק באופן טבעי. פתחו דלתות, חלונות והשתמשו במאווררים כדי לשפר את זרימת האוויר.
  • ספיגה והסרה – אם הקצף הוא על בסיס מים, ייתכן שניתן יהיה לספוג אותו עם חומרים כמו רפידות ספיגה, בומים (שרוולי ספיגה), או סופגים תעשייתיים. יש להקפיד על השלכת החומר הנספג כראוי ובהתאם לתקנות.
  • דילול במים – עבור קצף על בסיס מים, ניתן לדלל את הקצף במים כדי להפחית את ריכוזו.
  • נִטרוּל – בהתאם לסוג הקצף, ניתן להשתמש בחומרי נטרול כדי להפחית את השפעתו. התייעצו עם מומחים או עם יצרן הקצף לקבלת הדרכה לגבי חומרי נטרול.
  • תקנות – היצמדו לתקנות ולהנחיות המקומיות לסילוק קצף כיבוי אש וחומרי ניקוי. סילוק לא נכון עלול להוביל לפגיעה בסביבה.
  • תיעוד – שמרו תיעוד של תהליך הניקוי, לרבות החומרים שבהם נעשה שימוש, שיטות השלכת הפסולת וכל ניטור סביבתי שנערך.
  • מניעת תקריות עתידיות – חקרו את הגורם לפריקת הקצף ונקטו באמצעים כדי למנוע מקרים דומים בעתיד. זה עשוי לכלול תחזוקה של המערכת, בדיקות והכשרת כוח אדם.
  • בתהליך הניקוי תהיה הבטיחות ראשונה בסדר העדיפויות , מומלץ להתייעץ עם מומחים במידה אינכם בטוחים לגבי תכונות הקצף או הליכי הניקוי המתאימים. בנוסף, יש לערב את הרשויות הרלוונטיות ואת הרשויות להגנת הסביבה כדי להבטיח עמידה בתקנות המקומיות.

שקלו לשכור שירותי ניקיון סביבתיים מקצועיים אם הקצף מסוכן, או אם אינכם בטוחים לגבי אופן הטיפול בו בצורה בטוחה. לאנשי המקצוע של בלפור יש את הציוד והידע הנדרשים כדי לטפל בניקיון ביעילות ובצורה בטיחותית.

ניקוי קצף כיבוי

זכרו: זכותכם לבחור בטובים ביותר! אנחנו מבצעים את עבודות השיקום המסובכות ביותר בארץ ובעולם כבר מעל 30 שנה, ועובדים עם כל חברות הביטוח. 

אל תחכו להחמרת הנזק – התקשרו אלינו עכשיו ל-1800-380-000 או צרו קשר לקבלת הצעת מחיר לשירותי ניקיון ושיקום לאחר שריפה.

במקרה חירום, הזמן הוא המפתח. אל תחכו להחמרת הנזק – התקשרו אלינו עכשיו לקבלת הצעת מחיר לבלימה מהירה של הנזק.