עוד בבלוג

עשה זאת בעצמך: המדריך השלם לניקוי מרזבים ותחזוקה שוטפת

מרזבים נועדו על מנת לווסת ולנקז את זרימת מי הגשמים כדי שלא יצטברו על הגג או יחדרו אל המבנה. רוח, חול, עלים ולכלוך המצטברים בפתחי ובתעלות הניקוז במהלך השנה עלולים לגרום לסתימה במערכת כולה.

במקרה של סתימה במרזב המים לא מתנקזים כראוי, עלולים לעמוד במקום אחד ולגרום לנזקי רטיבות בקירות ובתקרה, או לחלחל ליסודות המבנה וליצור בעיות של שקיעת האדמה סביב היסודות עם הזמן.

מצב כזה עלול ליצור לחץ על המבנה והופעתם של סדקים בקירות. נזקים נוספים יכולים להיות הופעת עובש על הקירות, הצטברות רטיבות מתחת לריצוף, התפשטות של בקטריות וכתמים כתוצאה מהלחות ופגיעה גם בתשתיות החשמל בקירות, בצנרת הביתית ואף ברצפות.

בעיה נוספת של הצטברות לכלוך בפתחי הניקוז היא משיכה של מזיקים שונים. נמלים, מכרסמים, יונים ושאר מינים הניזונים מעלים או ענפים וזרדים, או משתמשים בהם גם למחסה ולבניית קינים, וכך יכולים להתיישב במקומות לא רצויים במבנה ולגרום לנזק נוסף.

תחזוקה שוטפת של המרזבים תוכל למנוע את מרבית הבעיות שציינו כאן. אז איך לנקות את המרזב? כל המידע לפניכם.

מדריך: כך תנקו את המרזב

ההמלצה היא לנקות את המרזבים פעמיים בשנה- באביב ובסתיו. צריך גם להתחשב במקום המגורים ובסביבה של הבית. מגורים במקום מבודד שונים ממגורים בעיר צפופה או מבית המוקף עצים מבחינת כמות הלכלוך, העלים, הרוחות והאבק.
חשוב לזכור שעלייה לגג או לפתחי הניקוז והמרזב מצריכה סולם, טיפוס ושהייה במקום גבוה, לכן יש להקפיד על בטיחות על מנת למנוע נפילות ופגיעה בנפש.

לצורך הניקוי עצמו, רצוי להצטייד גם בדברים הבאים:

  • כפפות להגנה על הידיים
  • שפכטל לגירוד של משטחים
  • מברשת (מברשת צביעה יבשה תספיק) שתשמש כמטאטא קטן ויעה או כלי איסוף קטן דומה
  • פנס אם צריך להסתכל לתוך פתח הניקוז פנימה
  • שקית לאיסוף הלכלוך


תהליך העבודה:

  • כשאתם נמצאים מול פתח הניקוז, הקפידו לאסוף את הלכלוך בזהירות כלפי חוץ כדי שחול ואבק לא ייכנסו לתוך הפתח. אספו את הזרדים, העלים וכל הלכלוך לתוך השקית.
  • במידה ויש לשלשת יונים ולכלוך שלא יוצא, זה הזמן להשתמש בשפכטל בזהירות, כדי לא לגרום לנזק לגג או למרזב עצמו. אם צריך לטאטא את המקום, המברשת שהבאתם תעשה את העבודה. גם כאן, עשו תנועות איטיות מהרגיל כדי לא ליצור ענני חול ואבק שיכנסו למרזב שלכם.
  • לאחר שסיימתם לנקות את האזור חיצונית, במידה ואפשר, רצוי לשטוף את תעלות המרזב והפתח עם צינור מים כדי לרחוץ אותם מאבק ובוץ ולראות אם יש זרימה תקינה של המים לפתחי המרזב.
  • אם יש בעיה בזרימה של המים, אפשר להשתמש בקפיץ ספירלי לפתיחת סתימות, כזה ששרברבים משתמשים בו בשירותים, פתחי ביוב או אמבטיות.
  • חשוב לנקות גם את הפתח התחתון של המרזב, זה הקרוב לאדמה. לעיתים מדובר בפתח הנסתם בגלל לכלוך מהקרקע וגם בשל צמחי פרא הגדלים שם כתוצאה מהלחות והמים.
  • יש לנקות את הפתח לגמרי מלכלוך וצמחיה ולהשאיר אותו נקי ופתוח כדי שהמים היוצאים ממנו, יזרמו לאדמה. אם יש גינה או צמחיה קרובה, ניתן לבנות מעין תעלה המוליכה את המים היוצאים ישירות לצמחים כדי לווסת את הלחץ של המים, בייחוד בימי גשם חזקים.
  • לאחר הניקיון של הלכלוך מכל הפתחים, חשוב לוודא פעם נוספת שיש זרימה חופשית של מים גם בפתח הניקוז בגג וגם במרזב עצמו, שאין באמצע משהו שמפריע למים לזרום בחופשיות ושאין הצטברות של מים בגג וליד פתח הניקוז עצמו.


תחזוקת המרזב: שמירה על פתחי הניקוז

בנוסף לניקיון תקופתי של המרזב, חשוב לשמור עליו גם בשאר השנה ולתחזק אותו כדי להימנע עד כמה שניתן מהצטברות של לכלוך, סתימה ופגיעה במבנה.

מומלץ להתקין מגן מרזב, אשר אפשר לרכוש במחיר זול יחסית. תפקידו של המגן הוא לחסום כניסה של עלים, ענפים ולכלוך העלולים להצטבר בפתח הניקוז. מדובר ברשת דקה מנירוסטה, אלומיניום או פלדת אל חלד המגיעה גם בצורות שונות: החל מלוח שטוח שניתן למקם על הפתח ועד לרשת דקורטיבית בצורת פנס או כדור מאורך.

גם לתעלות הניקוז שלאורך הגג אפשר להתקין רשתות דומות. המטרה של הרשתות הללו היא למנוע מלכלוך גדול לסתום את הפתח והמרזב ולאפשר את זרימת המים בחופשיות.

היתרון הנוסף של מגן המרזב הוא שבעת הניקיון אחת לכמה זמן, אפשר לאסוף את הלכלוך בקלות – להוציא את הרשת ולנקות אותה במהירות.
אביזר נוסף וגם לא יקר שניתן להתקין הוא מגן מים מעבר לפתחי הניקוז. מדובר בלוח, בדרך כלל מפלסטיק, המורכב במקביל לפתחי הניקוז בגג ונועד למנוע זרימה של מים החוצה, לעבר הקירות החיצוניים ויסודות המבנה.

בנוסף, תעלות המגן הללו מנווטות ומתעלות את זרימת המים בצורה יעילה, במקום שיצטברו במקום אחד. בדרך כלל, מגן כזה יכול להיות אפקטיבי יותר כשמדובר בבתים פרטיים ופחות בבניינים גבוהים.

בנוסף, יש אפשרות להתקין גם מגן לתעלת הניקוז של המרזב. מגן כזה הוא בצורת ר' ומותקן בקצה של הגג כדי שהמים יזרמו ישירות אל המרזב ולא ישפכו אל קירות המבנה או יעמדו במקום אחד.

בסופו של דבר, שמירה על ניקיון המרזב, תעלות הניקוז והפתחים באופן קבוע, תחזוקה נכונה והתקנה של אמצעי עזר למניעת הצטברות של לכלוך, יעזרו למים להתנקז באופן טבעי וחופשי יותר. כך, בהשקעה ומאמץ פשוטים יחסית, יהיה אפשר להימנע מבעיות של רטיבות ונזקים למבנה עצמו.

במקרה חירום, הזמן הוא המפתח. אל תחכו להחמרת הנזק – התקשרו אלינו עכשיו לקבלת הצעת מחיר לבלימה מהירה של הנזק.