מאת: שלדון ילן, מנכ"ל BELFOR Property Restoration
5 בנובמבר 2025
אפילו בעולם שמופצץ בשפע נתונים ואפשרויות, המנכ"לים היעילים ביותר מובילים באמצעות נוכחות בשטח, הקשבה עמוקה והופעה במקומות שבהם זה באמת חשוב.
התוכנית "בוס במסכה" סיפקה לנו אינספור רגעים מחממי לב, מנהלים מחופשים שהופכים המבורגרים או שוטפים רצפות, ולבסוף מתגלים ומעניקים צ'ק גדול וחיבוק. אבל עבורי, כמנכ"ל BELFOR Property Restoration, זה מעולם לא היה גימיק. הרבה לפני המצלמות (וגם הרבה אחריהן), הייתי גאה להיות בשטח, לסחוב ציוד, להתמודד עם אסונות ולהיות שם עבור האנשים שלי.
בעוד שמנכ"לים רבים מתגאים ב"חשיבה גדולה", אני בניתי חברה בשווי של מיליארדי דולרים דווקא באמצעות "חשיבה קרובה". מודל ההנהגה שלי מציע משהו פשוט לכאורה: אל תבוא רק לבקר, בוא לעבוד באמת. בזמן שבו ריחוק אסטרטגי הפך לנורמה, אני מאמין שהגישה הזו מציגה טיעון משכנע בעד הישארות קרוב לשטח.
גם כאשר יומן הפגישות מלא עד אפס מקום, מנכ"לים המעורבים בעשייה היומיומית לרוב מוערכים יותר, יעילים יותר ואמינים יותר.
תוכן העניינים
הפער בהנהגה: אסטרטגיה מול מציאות
כאשר מנהיגים מתרחקים מדי מהשטח, היעילות והמורל של העובדים נפגעים.
סקר של PwC מראה על שינוי ברור במה שנדרש מהנהגה אפקטיבית כיום: לא רק ראייה אסטרטגית, אלא גם חיבור בזמן אמת למציאות של העובדים בשטח. כשהלחצים על מנכ"לים להתאים את הארגונים לקדמה המודרנית ולהגביר פרודוקטיביות רק עולים, אלו שנשארים קרובים לעשייה מבצעית נמצאים בעמדה טובה יותר לפעול בגמישות, לשמר כישרונות מובילים ולהניע תוצאות משמעותיות.
ללא קשר אמיתי לעובדים וללקוחות, האסטרטגיה הניהולית הופכת לתיאורטית בלבד. נקודות עיוורון תפעוליות גדלות. המורל יורד כשהצוותים מרגישים שמנהיגות מנותקת. צמיחה שאינה נשענת על יסודות של דאגה, חיבור ואנושיות אינה מחזיקה מעמד בסופו של דבר.
בוץ על הנעליים: חוכמה שנצברת, לא נלמדת
הדרך להנהגה יעילה מתחילה במקום שבו העבודה באמת מתבצעת. המסע שלי לא התחיל במשרד פינתי. כשהצטרפתי ל- BELFOR יצאתי ללמוד כל היבט בעסק, הערכת נזקי רכוש, פינוי פסולת, תיאום צוותים בין אזורי זמן שונים ועוד. ההעמקה הזו יצרה סגנון הנהגה המבוסס על דאגה, קשרים ואמפתיה.
גם לאחר ש-BELFOR התרחבה גלובלית, לא נסוגותי לחדרי הישיבות. המשכתי להופיע באתרי אסון, להקשיב לצוותים וללמוד ישירות מהשטח. הופעתי ב"בוס במסיכה" לא הייתה סטייה מהדרך; זה פשוט מה שתמיד עשיתי כמנהיג.
יש לי טיפ חשוב למנהלים:: הרגע שבו אתה מפסיק ללמוד מהאנשים שלך הוא הרגע שבו אתה מפסיק להנהיג אותם. מנהיגים גדולים לא חוששים להתלכלך, משום ששם נוצרים אמון וכבוד. כשהמנהיגים מעורבים ישירות עם העובדים, הם מאשרים את ערכם. ובכל זאת, מחקר של Gallup מראה שהמעורבות של עובדים בארה"ב ירדה לשפל של עשוr-רק 31% מהעובדים מעורבים, ירידה חדה מאז 2020. הירידה חדה במיוחד בקרב צעירים, מה שמדגיש את הדחיפות בבניית קשרים עמוקים יותר עם האנשים שמייצגים את עתיד הארגון.
חוסר יעילות תפעולי כמעט שאינו מתגלה בגיליונות אקסל. רק בשטח, בשיחות עם טכנאים, בהקשבה לנציגי מוקדים, בביקור באתרי עבודה שם מנכ"לים שומעים את האמת. ב- BELFOR השיחות האלו הובילו לשיפורים מתמשכים בנוהלי הבטיחות, תקשורת עם לקוחות, הכשרה, ולהגדלת המחויבות למצוינות בשירות. השינויים האלו לא נולדו מדוחות מחשב של נתונים בלבד, אלא מדיאלוג והסתכלות ישירה.
השראת מעורבות מהצמרת ומטה
דאגה היא מדבקת. כשמנכ"ל מפגין נוכחות, אמפתיה ודחיפות זה מחלחל מטה. מחקרים מראים שמנכ"לים שמחוברים לעבודה בשטח מקבלים החלטות חדות יותר, מעוררים מחויבות חזקה יותר ומסתגלים מהר יותר לשינויים.
ויש יתרון נוסף: זמן.
כאשר האמון זורם לאורך כל הארגון, הצוותים מתקדמים מהר יותר. יישור קו מחליף היסוס, והעסק כולו נע קדימה באותו כיוון במהירות ויעילות. מנהיגות חווייתית – להיות עם העובדים, להקשיב ישירות לחששות, לצפות בעבודה מקרוב אינה עוד בחירה, היא חיונית להצלחה בת קיימא.
להפוך תובנה לפעולה מיידית
מנהיגים שמכירים לעומק את פעולות הארגון יכולים לפעול מהר יותר בעת משבר.
במהלך הוריקנים הלן ומילטון ב-2024, ושוב בשריפות הקשות בקליפורניה ב-2025, BELFOR פרסה אלפי אנשי צוות בהתראה קצרה. אני אוהב לחשוב שהיכולת שלי לחתוך בירוקרטיה ולקבל החלטות מהירות נבעה לא מהתואר שלי אלא מהיכרות עמוקה עם אופי הפעילות.
נוכחות אינה מיקרו־ ניהול. היא נראות מכוונת.
להלן מספר דרכים פשוטות שבהן מנכ"לים יכולים להיות מעורבים בלי לחצות גבולות:
- ללכת בשטח באופן קבוע, לא רק בביקורים "ידידותיים לתקשורת" , אי אפשר להנהיג מאחורי שולחן כתיבה. הלב של החברה נמצא בעיקר בשטח. בכל פעם שאני הולך בין האנשים שלנו, אני נזכר בהצלחות שנבנו משיחה אחת, מחווה אחת ומעבודה קשה של אדם אחד בכל פעם.
- להשתתף בהדרכות ובקליטת עובדים כדי להקשיב לחדשים שזה עתה הצטרפו לשורות החברה ולאנשי שטח. עובדים חדשים רואים דברים בעיניים טריות! זה הזמן להבין מה לא עובד, מה מבלבל ומה מעורר השראה.
- ליצור מנגנוני משוב בלתי פורמליים: סקרים פתוחים, שאלות אנונימיות או שיחות לא רשמיות. המשוב החשוב ביותר מגיע לעיתים מהרגעים הפשוטים ביותר.
- להיות באמת סקרן ותומך. לשאול על החיים האישיים של עובדים, לא רק על העבודה. להגיע לאירועים משפחתיים, חתונות, לוויות, בר/בת מצווה, סיום לימודים.וכיו"ב BELFOR בנויה על מערכות יחסים, לא על עסקאות.
- להביא לחדרי הישיבות סיפורי שטח אמיתיים כדי לקשור אסטרטגיה לאנשים ולתוצאות. מאחורי כל החלטה קיימת דמות אמיתית, עבודה אמיתית ומשמעותית.
כשהתרבות יוצרת חוסן
בתחומים עתירי סיכון כמו שיקום נזקים, ההצלחה אינה רק טכנית, היא גם ובעיקר תרבותית. הצוותים של BELFOR נכנסים לבתים ולעסקים ברגעיהם הקשים ביותר. מהירות חשובה, אבל אמפתיה, אחדות ואמו חשובים לא פחות.
כאשר שיטפון פתאומי פגע ב- Bannack State Park, הגיעה BELFOR תוך 48 שעות להתחיל בשיקום נזקי המים. במקום התייצבו מיטב מנהלי הפרויקטים עם ציוד מיוחד וצוותי שיקום שטיפלו ביותר מ-80 מבנים היסטוריים. יכולת התגובה הזו התאפשרה בזכות תרבות של אמון, תקשורת והיערכות. מנהיגים שנמצאים קרוב לצוותים שלהם יוצרים קשרים שמאפשרים פעולה מהירה כשזה באמת נדרש.
הנהגה מצוינת לא מתרחשת מרחוק. היא מתרחשת בקרבה לעשייה, לאנשים ולפרטים היומיומיים שמעצבים את החברה.
כפי שאני נוהג לומר: "אני מעדיף שיהיה לי חבר לפני שאני נזקק חבר."
מערכות יחסים שנבנות מראש, ברגעים יומיומיים ופשוטים הן הבסיס שמאפשר למנהיגים ולצוותים להתמודד יחד עם האתגרים הגדולים באמת.
אם אתה רוצה להוביל עסק משגשג צמצם את המרחק.
התקרב לאנשים שלך.
למד מהצוותים שלך.
בנה את התרבות שלך בשטח.
שם מתחילים החוסן וההצלחה המתמשכת.