עוד תיאורי מקרה בארץ

הצלת כרכי ספרייה ואוספים נדירים במכון וויצמן למדע

ספרית ויקס- ניתוח אירוע

הבלתי צפוי מתרחש

השריפה שהתרחשה בקומת המרתף של הספרייה הראשית במכון וויצמן למדע שברחובות כמעט והצטרפה לרשימה מרשימה של אסונות שפקדו ספריות גדולות וחשובות משחר ההיסטוריה. במאה השלישית לספירת הנוצרים עלתה באש הספרייה המפורסמת של אלכסנדריה ונכסי תרבות רבי-ערך אבדו בלא שיהיה להם תחליף, לרוע המזל גם בעידן המודרני אין בטחון מוחלט שמקרים כאלה לא יתרחשו. 

ב- 1966 בשנה שהעיר פירנצה שבאיטליה הוצפה במי-נהר ארנו שעלה על גדותיו ונכסי אומנות חשובים נשטפו בזרם הגואה כילתה שריפה עשרות אלפי ספרים בסמינר התיאולוגי היהודי בניו-יורק . עשרים שנה מאוחר יותר פרצה שרפת ענק בספריה הציבורית המרכזית בלוס- אנג'לס, השריפה שנחשבת עד היום לגדולה ולקטלנית שבשריפות שאירעו בספריות ברחבי ארצות הברית פגעה קשה במיליון כרכים ויותר שניזוקו מעשן, פיח ובעיקר ממי-כיבוי שהותזו על-ידי מאות הכבאיות שעמלו על כיבויה.

אוספים נדירים בסכנה

למרבה המזל, לא הצטרפה ספריית ויקס שבמכון וויצמן לסטטיסטיקה הקשה, אך כתוצאה מהשריפה בחדר המכונות שבמרתף עלו באש חומרי בידוד מפלסטיק שיצרו פיח חומצי קשה שנישא על-גבי העשן דרך מערכת מיזוג האוויר המסועפת בכל רחבי הספרייה. 
באולם הקריאה שבקומת הקרקע היו כ-100 אלף ספרים, אנציקלופדיות וכתבי עת, כולם ללא יוצא מן הכלל היו מכוסים בשכבת פיח עבה וכהה. בשל הלחץ הברומטרי הגבוה ששרר במקום בעת השריפה חדר עשן עמוס בפיח לכל פינה, חלקיקי פיח שהמשיכו לרחף באוויר עוד זמן רב לאחר מכן נחתו לבסוף והתיישבו אף-הם על גבי הספרים והמדפים , באוויר הוסיפו לרחף גזים חומציים והריחות ששררו במקום היו בלתי נסבלים.

ספריית ויקס נפתחה ב1958 כספריה הראשית של מכון וויצמן למדע. בספרייה שוכנים אוספים בעלי ערך מדעי והיסטורי. האוספים השונים צמחו וגדלו במרוצת השנים עד שהגיעו להיקפם הנוכחי. למרות שהתקבלה החלטה לבזר את הספרים לספריות המשנה שבמכון על-פי דיסציפלינות מדעיות שונות הוסיפה ספריית ויקס לשמש כמרכז לכל מערכת הספריות וכמושב המנהלה והסגל המקצועי שעוסק ביום-יום ברכש, בעדכון ובתחזוקה של האוספים, באיסוף מידע מודפס ואלקטרוני ובהפצתו לספריות בפקולטות השונות. 

הזמן הוא גורם מכריע או חוזרים לתפקוד מלא

במשרדי הספרייה היו מחשבים רבים, מכונות צילום, מדפסות, פקסים, טלפונים, סורקים ועוד.. בלי כל אלה לא הייתה עבודתם של הספרנים והמידענים אפשרית. טכנאי השיקום של BELFOR הסתערו על המכשור, קטלגו אותו והביאו אותו לבדיקה וטיפול יסודיים במעבדות השיקום של החברה, תוך שלושה ימים הוחזר חלק הארי של המכשור למשרדים, הורכב והופעל מחדש, אנשי הסגל חשו כאילו היו בחופשה קצרה, כך שחסרונו של המכשור בקושי הורגש.

"קשה לנשום"

ספריית ויקס משמשת משכן לאוספים נדירים בהם האוסף של ספרים בנושאי היסטוריה ופילוסופיה של המדע, עבודות מסטר ודוקטורט שנכתבו והוגשו על-ידי סטודנטים בוגרי המכון ואוסף התדפיסים הנדיר של פרופסור אלברט אינשטיין בהם פרסומים של מדענים בעלי שם עולמי כמו נילס בוהר, אנריקו פרמי, חיים וויצמן, הרמן וויל ורבים אחרים.

בסיור שערכו אנשי בלפור בספרייה מיד לאחר השריפה אובחן צורך מיידי לטפל באוויר שבחלל הספרייה, בראש ובראשונה כדי למנוע את פיזור הפיח באזורים שלא נפגעו, להגן על הסביבה, אך בעיקר כדי להגן על בריאותם של אנשי הסגל ושל העובדים .
חלקיקים שמרחפים באוויר ושגודלם בין 1 ועד 10 מיקרון עשויים להמשיך ולרחף באוויר משך זמן רב, אבק שחלקיקיו בטווח הגודל המוזכר מכונה "אבק ננשם", חלקו נעצר בדרכי הנשימה העליות, חלקו נבלע או נפלט החוצה באמצעות השיעול, אך החלקיקים שגודלם קטן מ-2 מיקרון נשאפים בקלות לתוך הריאות ועלולים להישאר בתוכן, חלקיקים אלו מהווים סיכון מוחשי ביותר ויש צורך להשתלט עליהם בהקדם האפשרי.

"לוקחים נשימה עמוקה"

תוך זמן קצר התקינו טכנאי BELFOR מערכת טיהור אוויר עם מסנני HEPA
 (High Efficiency Particulate Arrestor) שמסננים את האוויר שבחלל המבנה ביעילות של 99.97% ולוכדים את כל החלקיקים המרחפים שגודלם עולה על 0.3 מיקרון. המערכת שהותקנה הייתה בעלת הספק של כ- 6,000 ממ"ק/שעה, יצרה תת-לחץ קל בתוך המבנה והבטיחה כניסתו של אוויר צח פנימה.
התוצאות הורגשו תוך זמן קצר, הריחות הטורדניים נעלמו, האוויר בחלל המבנה הזכיר יותר את אוויר המדשאות המרהיבות של המכון מאשר מבנה אשר רק לפני זמן קצר התחוללה בו שריפה קשה.

אנשי המנהלה והסגל המקצועי הורשו לחזור לעבודה. אין צורך להרחיב את הדיבור בעניין מקומו וחשיבותו של מכון וויצמן בקהילה המדעית הבינלאומית, מדענים בעלי שם-עולם חוסים בצילו ומעלים את קרנה של ישראל בכל רחבי תבל, עבודתה התקינה של הספרייה מהווה נדבך חשוב בכינון עוצמתו של המכון ואנו גאים על תרומתנו בהחזרתו המהירה של המצב לשגרה.

בעוד מערכת טיהור האוויר פועלת במלוא תפוקתה, החלו אנשי BELFOR לתת את הדעת למצבם של למעלה ממאה אלף הכרכים  שניצבים על עשרות כונניות ואלפי מדפים ממתכת.

תהליך מורכב 

הפיח הכבד שהכיל תוצרי שריפה רעילים היווה סכנה לא-רק לבני אדם אלא גם לכרכים היקרים. ספרים שנדפסו במאה ה-19 , כריכות עור עדינות ותצלומי ארכיון בני שישים ושבעים שנה היו חשופים  לשיני הזמן שהחלו לכרסם בהם כבר זמן רב לפני השריפה, גורמים כגון: קרינה אולטרה סגולית, חום ולחות קיצוניים, מזיקים, חומציות בנייר, תחזוקה לקויה ויד אדם הביאו להתבלותם ההדרגתית של הספרים ללא כל קשר "לצרה" הנוכחית, עתה, השילוב הקטלני של תוצרי שריפה והלחות שבאוויר החל אף הוא לכרסם באוספים היקרים בכל פה. משימתנו  הייתה ברורה, יש להסיר את הפיח ולסלקו מהר ככל האפשר בלי לפזר אותו מחדש ובלי לפגוע בבריאותם של העובדים.

למרות הכלל שנקוט על-ידינו ש"אין מסירים לכלוך במקום נקי" היה ברור שמלאכת הטיפול בספרים חייבת להתבצע במקום, המאמץ הלוגיסטי שכרוך באריזתם של הספרים ופינויים מן המקום לא היה מתקבל על הדעת, זאת מבלי לדבר על המשמעויות האחרות כגון: נזקים פיזיים , חשש לאובדן של כרכים יקרי ערך, מקום אחסון נאות , ביטוח מתאים ועוד… 

בבואנו לטפל בספרים המזוהמים ניצבו בפנינו מספר בעיות:

  • ההכרח לשמור על מיקומם הקבוע של הכרכים במדף- בכל ספריה מסודרים הספרים על-פי שיטה מיוחדת שמאפשרת לאתר אותם ללא כל קושי, פגיעה בסדר המקורי עלולה לגרום לתוהו ובוהו.
  • הצורך לשמור על תקינותם הפיסית של הספרים- חלק ניכר מן הספרים סבל מנזקים שהזמן גרמם, וכל מגע וטלטול מיותרים היו עלולים להחריפם.
  • הצורך למנוע את פיזור האבק וזיהומם של כרכים אחרים.
  • ההכרח לשמור על אוויר נקי בכל שלבי העבודה.
  • טיפול בו-זמנית באלפי מדפי מתכת .
  • התמודדות עם זיהום חוזר כתוצאה מנדידת מזהמים מאזורים אחרים.

עצות מעמיתים למקצוע

משקעים של עשן ופיח על-גבי ספרים קשים במיוחד להסרה, במיוחד אם הם מלווים בשאריות שמנוניות. מסיבה זו נוהגים בספריות רבות לעטוף את כריכות הספרים בעטיפת הגנה שקופה, נוהג זה כמעט ואינו קיים בספריית המכון.
שיטות ניקוי לא מתאימות עלולות לגרום לחדירה של חלקיקים מזיקים לתוך סיבי הנייר, אולם מאחר והספרים סדורים באופן אנכי זה לצד זה , חדר הזיהום אך במידה מעטה לרווחים שבין הדפים.
 Judith Forston מחברת הספר "תכנון למניעת אסונות ושיקומם בספריות ובארכיונים" ממליצה על טכניקת ניקוי לספרים שנפגעו מפיח עקב שריפה: "יש לאחוז את הספר בחוזקה ביד אחת כשהוא מוטה באלכסון כלפי מטה ושידרתו כלפי מעלה, הדבר מונע חדירה של מזהמים לרווח שבין גב הספר לנייר המודפס. בתנועות עדינות יש לנקות את הכריכה מכיוון הגב וכלפי החלק הפתוח, ניתן לעשות זאת באמצעות אבזר שאיבה עם מברשת שמצויד גם בפיסת רשת שתפקידה לתפוס חלקים רופפים שנושרים מספרים שמצבם הפיסי קשה במיוחד, תפקיד פיסת הרשת הנו להקטין את עוצמת השאיבה ובכך למזער את שיעור הנזק שעלול להיגרם לספרים."
" כריכות עור עלולות שבירות יותר מחמת היובש או חשיפה לחום ששרר במקום עקב השריפה, יש לשקול העברתם של פריטים כגון אלה לידי מומחה לשימור"
הצורך לטפל בכמות כה גדולה של כרכים שעשויים מחומרים שונים, שמצבם הפיסי שונה, שגודלם אינו אחיד היציב בפנינו אתגר מקצועי מיוחד במינו.

מקימים מעבדה בשטח

על רצפת הספרייה הוקם מערך טיפול רב-שלבי שכלל את התחנות הבאות:

  • עגלות מדפים להצבה מבוקרת של תכולת מדפי הכונניות.
  • עמדת מעקב ובקרה לסימון מיקום המדף בתוך הכוננית באופן שיאפשר החזרה מדויקת של הכרכים למקומם המקורי.
  • עמדת שואבי HEPA ניידים להסרה ראשונית של פיח נראה וסילוקו.
  • 12 שולחנות עבודה שמחוברים למערכת טיהור אוויר עם מסנן HEPA להגנה על בריאות העובדים שעוסקים באופן ידני בהסרה משנית של פיח וסילוקו .
  • עמדת הבטחת איכות.
  • עמדת ניקוי מדפים.

אור בקצה הכוננית

הטיפול בספרים ובמדפים התבצע כדלקמן:

  • • סידור הכרכים על-גבי עגלות.
  • • סימון העגלות בקוד מיקום מדויק.
  • • הסרה ראשונית של פיח וסילוקו.
  • • הסרה משנית של פיח וסילוקו.
  • • ניקוי מדפים דו-שלבי באמצעות תכשירי ניקוי אלקליים. 
  • • הבטחת איכות – ניקיון חזותי של כרכים ומדפים. 
  • • הבטחת איכות- בדיקות אקראיות של ניקיון כימי של המדפים.
  • • הגנה על כונניות ספרים נגד זיהום חוזר באמצעות יריעות פולי-אתילן.
  • • ביצוע נטרול ריחות באמצעות חיטוי באוזון.
  • • ייצוב חלקיקי פיח זעירים על-ידי הדבקה בתכשירים ייחודיים ל-BELFOR ISRAEL 

תוך כ-30 יום מעת שהחלו, הגיעו עבודות השיקום בספריית ויקס לסיומן. 

במקרה חירום, הזמן הוא המפתח. אל תחכו להחמרת הנזק – התקשרו אלינו עכשיו לקבלת הצעת מחיר לבלימה מהירה של הנזק.