עוד תיאורי מקרה בארץ

תיאור מקרה- סילוק אסבסט במוזיאון חנקין בכפר יהושע

לעשות את הדבר הנכון מלכתחילה

ביד חנקין, המוזיאון הרב- תחומי ששוכן בלב המושב בכפר יהושע עוד מ-1950 נערך לאחרונה שיפוץ מקיף.

הקבלן שנבחר לשימור המבנה לא היה בקי בסיכונים הבריאותיים שכרוכים בעבודה במבנה כה ישן, אך טען שלדעתו יש תקרת אסבסט במבנה.
למקום הוזמן קבלן אסבסט של המועצה האזורית שטען כי העבודה היא מתחת ל-50 מ"ר ולכן לא צריך בשבילה היתר (טענה לא מדויקת ) והתנדב לפרק אותה ללא תמורה.

לאחר שביצע את ההסרה, הקבלן המשקם ראה כי לא כול האסבסט הוסר ולכן זימן את נציג חברת איי אי די הנדסה ואקולוגיה מקבוצת בלפור שהגיע למקום וכבר בסיור הראשוני קבע כי יש חשש שמדובר בתקרה מסוג פיקל שמוגדר כאסבסט פריך. נלקחה דגימה שנשלחה לאנליזה ונמצא כי ההנחה הראשונית נכונה ואכן מדובר באסבסט פריך, דבר שהפך את העבודה בהגדרתה למפגע אסבסט פריך.

בהתאם להוראות החוק הסוקר, מקבוצת בלפור, הודיע לקבלן ולמנהלת המבנה שיש חשש לנוכחות אסבסט פריך, גידר ושילט את המבנה בסרטי סימון "סכנה אסבסט" ולאחר קבלת תוצאות הדיגום אף דיווח למשרד להגנת הסביבה ולנציגי המבנה על המפגע והסכנות הכרוכות בשהייה בתוכו או בסביבתו.

אסור לנקוט הכחשה

נציג חברת איי אי די מקבוצת בלפור לא הסתפק בדו"ח מעבדה קיים ושלח דגימות אסבסט לבדיקה נוספת. כצפוי נמצא שהאסבסט במקום מסווג כאסבסט פריך שבנוגע אליו החוק מחייב דיווח מידי על הממצאים לאגף אבק מזיק במשרד להגנת הסביבה וכמובן לבעלי המבנה.

בהמשך, למרבה ההפתעה התברר שההסרה החלקית של האסבסט אכן הייתה חלקית וחלק הארי של פסולת האסבסט נותר ארוז בצורה לא תקנית ומאוחסן במקום שאינו תואם למטרה, בניגוד להוראות החוק ותוך סכנה לחשיפה של אחרים לשאיפת אבק מזיק.

בעקבות הדיווח ,נפתחה חקירה במשטרה הירוקה והוסקו המסקנות במשרד להגנת הסביבה ובמחלקת ההנדסה של המועצה, האחרונה הוציאה במיידי לפינוי המפגע .

זהירות בעלי חיים !

בעלי החיים אליהם אנחנו מתייחסים בתיאור מקרה זה כבר מתו מזמן… מדובר בפוחלצים וחנוטים שמהווים חלק נכבד מן האוסף המופלא של המוזיאון. למרבה הצער האסבסט זיהם גם אותם כמו-גם את חלקם החיצוני והפנימי של הארונות ותיבות התצוגה השונות.

מפגע האסבסט הסתבר כמסוכן בהרבה ממה שחשבו תחילה והציב בפני המומחים של בלפור אתגרים שונים ומורכבים.
האתגר העיקרי היה התנהלות וביצוע העבודות מבלי להזיז, או לפגוע במוצגים הרבים וכמובן בלי להתעלם מהצורך לטפל גם בהם.

הצעדים שננקטו:

  • בניית DECON – "מעבר בטוח" לעובדים שמאפשר כניסה ויציאה, כמו גם הכנסת ציוד והוצאתו, באופן שמבטיח מניעת זיהום צולב, או בריחת זיהום
  • אנקפסולציה (כימוס) – הליך אטימת אזבסט מסוכן בתכשיר מיוחד כאילו הוכנס לתוך קפסולה (כמוסה)
  • עטיפה לצורך הגנה של ארונות ותיבות תצוגה.
  • עטיפה לצורך הגנה של מוצגים באופן פרטני.
  • פריסת ותלייה של יריעות פוליאתילן לצורך מידור אופקי ואנכי של חלל המוזיאון
  • טיפול באוויר – תפיסת סיבים מרחפים באמצעות מטהרי אוויר ייעודיים עם מסננים בסיווג HEPA
  • "הנחתת סיבים"- על ידי ערפול מקרוני במים.
  • הסרה ידנית מבוקרת של כל שאריות האסבסט מקונסטרוקציית הגג ואיסוף במכלים תקניים לקראת פינוי אסבסט להטמנה.
  • אטימת הקונסטרוקציה בחומר מקשר שקוף ( מבנה לשימור) למניעת שחרור עתידי של שאריות סמויות של אסבסט.
  • בדיקות "קלירנס" – תיקוף מדעי של הצלחה מוחלטת בסילוק האסבסט מתוך המבנה.

הפוחלצים מקבלים יחס מיוחד

שלב הטיפול בפוחלצים הצריך הקמת תקרה זמנית מיריעות פוליאתילן, זאת לאחר שתקרת האריחים המונמכת סולקה בשלב מוקדם יותר של השיפוץ. התקרה החדשה אפשרה יצירת סביבה נקיה מאזבסט לצורך טיפול בפוחלצים.

תיבות תצוגה סגורות שלא ניתן לפותחן, אך בכל זאת היה חשש שסיבי אסבסט חדרו לתוכן טופלו בצורה יצירתית, זרם אוויר מתון הוחדר לתוכן, תוך כדי יניקה נגדית בספיקה דומה, החלפות האוויר היו אמורות לפנות את סיבי האזבסט מתוך התיבה באופן מיטבי.

לאחר כשבועיים אינטנסיביים של עבודה של צוות מומחי האסבסט של בלפור, נערכו בדיקות סופיות שעל סמך תוצאותיהן הוכרז המקום כ"חופשי מאזבסט" ובטוח להמשך עבודות שיפוץ ופעילות מכל סוג שהוא.

במקרה חירום, הזמן הוא המפתח. אל תחכו להחמרת הנזק – התקשרו אלינו עכשיו לקבלת הצעת מחיר לבלימה מהירה של הנזק.