עוד תיאורי מקרה בארץ

תיאור מקרה: כיצד הופכים בית מגורים לראוי לאכלוס לאחר שפיכת סולר

שפיכת סולר בעליית גג בבית מגורים

הסולר, המוכר לכולנו כדלק להנעת מנועי דיזל, מזוקק מנפט גולמי ומשמש כדלק חימום והסקה לצרכים תעשייתיים.
מזה שנים רבות נוהגים להשתמש בסולר גם כדלק הסקה לתנורי חימום בבתי מגורים.
מביני דבר אומרים שהשימוש בסולר מאפשר הפקת כמות גדולה יותר של קלוריות מאשר דלקים אחרים שנמצאים בשימוש, עץ הסקה, גז, נפט ואפילו חשמל.

כדי לאפשר פעולה רציפה של מערכת ההסקה, מותקנת בתוך הבית מערכת הסקה שבתוכה בוערת אש גלויה שמחממת צנרת מלאה במים או שמן שמסתעפת ברחבי בית המגורים. דלק ההסקה, הסולר מאוחסן בתוך מיכל מתכת גדול, בדרך כלל בעל קיבולת של 500 ליטרים או יותר.

צינור מקשר בין המיכל למערכת ההסקה מוליך את הסולר ומבטיח הספקה ארוכה ורציפה של דלק.

ריחות דלק עזים

בני משפחה שהתגוררו בוילה רב- מפלסית בעיר במרכז הארץ התעוררו יום אחד כשריח עז של סולר אופף אותם בכל אשר פנו. המצב היה ללא נשוא. כשעלו לעליית הגג גילו לתדהמתם שהמאצרה, מעין אגן מתכת גדול שתפקידה למנוע טפטופים ממערכת ההסקה מלאה עד גדותיה ושכמות לא ידועה של סולר כבר גלשה ונספגה ברצפת הבטון של עליית הגג.

לא עוזבים את הבית

בני המשפחה החליטו לעבור למרתף הבית, מרחק של שתי קומות מאזור הדליפה, בתקווה שהריח העז לא יגיע לאפם. משמעות הדבר הייתה שאת עבודות סילוק המפגע צריך לבצע בבית מתפקד גם-אם קומותיו העליונות פונו מדיירים.

חילוץ הסולר מתוך הבטון

BELFOR הגישה לבעלי הדירה תוכנית פעולה שהייתה מקובלת על מהנדסי חברת הביטוח. התוכנית כללה את המרכיבים הבאים:

  • טיפול כימי בשאריות הסולר וסילוקן.
  • תיחום מתאר ההתפשטות ועומק החדירה לבטון.
  • חציבה וסיתות של שכבת בטון.
  • טיפול תרמי אינטנסיבי בבטון לאיוד שאריות ונידופן אל-מחוץ למבנה באמצעות ארובה ומסננים.
  • בדיקות כמות פחמימנים בתוך הבטון ובאוויר המבנה באמצעות מכשור מיוחד.
  • מבחן האף

על פי ACGIH, איגוד הגהותנים התעסוקתיים האמריקני , ערכי הסף TLV של פחמימנים באוויר המבנה אסור שיהיו גבוהים 100 מ"ג/מ"ק אוויר TWA . תקני המשרד להגנת הסביבה מחמירים אף יותר. חשיפה לערכים גבוהים יותר מהמצוין עלולים לגרום לנזקים בריאותיים.

האף האנושי חזק מכל מכשיר. סף ההרחה של ריחות דלק שמקורו בנפט הנו 1 מ"ג/מ"ק אוויר זה נחשב לסף נמוך ביותר וממוקם הרבה מתחת ל-TLV.
סף ההרחה של אנשים שונים שונה מאחד לשני, יהיו כאלה שגם מתחת לסף הרגיל עדיין מריחים ריח אופייני של דלק.

לפיכך, למרות שאנחנו בטוחים שריכוזי הפחמימנים באוויר אינם מהווים עוד סיכון בריאותי גם לפי קריטריונים מחמירים אנחנו דואגים למנוע גם את הריח הקל שבקלים ועושים זאת על-ידי התקנת מערכת איטום משוכללת לבטון שאינה מאפשרת פעפוע של אדי דלק לאוויר באופן מוחלט.

לריח אין זכר

לאחר סיום העבודות ואוורור קל של המבנה, נותר המקום ללא כל ריח שמזכיר את מה שהתרחש במקום. טובי ה"רחרחנים" הגיעו לבית המגורים ונשאלו אם עולה באפם ריח כלשהו, תשובותיהם התפלגו בין ריחות תבשילים ממטבחם של השכנים, ריחות פרחי הבר מן השדה הסמוך וניחוחות סבון ריחני ובשמים מחדר הרחצה…

במקרה חירום, הזמן הוא המפתח. אל תחכו להחמרת הנזק – התקשרו אלינו עכשיו לקבלת הצעת מחיר לבלימה מהירה של הנזק.