עוד תיאורי מקרה בארץ

תיאור מקרה- טיפול בחומר ארכיוני של הארכיון הציוני המרכזי

תחושה של דז'ה-וו

יש לי תחושה שכבר הייתי כאן מתישהו בעבר אני אומר לעמיתי מ- BELFOR במהלך סיור אליו הוזמנו על ידי צוות הארכיון הציוני המרכזי שליד בניני האומה בירושלים.

כשמבטי חולף על פני ערוגת נוי במבואה של אחת הקומות מיד אני נזכר באירוע הצפת מים בו טיפלנו למעלה מעשור. במהלך אחד החגים, כשאין נפש חיה במקום, התקלקלה מערכת ההשקיה של הערוגה ומים הציפו את ארכיון הצילומים הנדיר. זמן קצר לאחר שהגענו למקום השתלטנו על המצב והצלחנו לייבש באופן מלא את מרבית פריטי האוסף בלא שנגרם להם נזק משמעותי.

ישנם נזקים שמתרחשים באבחה אחת כתוצאה מאירוע קיצון כגון שריפה, או הצפה, ויש נזקים שמתפתחים על-פני פרק זמן ממושך בלא שנרגיש בהם, אלא ברגע מסוים שהשפעתם צפה ועולה על פני השטח. כזה היה הנזק שבו הוזמנו לטפל באחת מקומות הארכיון שעברה שיפוץ במסגרת פרויקט שיפוץ מקיף של כל מבנה הארכיון.

לאחר שהשיפוץ החל הועברו משרדי הנהלת הארכיון לבניין סמוך, אך הארכיון על תכולתו רבת הערך נותרו בספק אתר בנייה שחשוף לחדירת אבק מזיק, כאשר מערכת בקרת האקלים שלו אינה מספקת. באחת הקומות, עקב שינויים שבוצעו במערכת בקרת האקלים, נגרמו תנודות אקלימיות שגרמו להתפרצות עובש על גבי חלק מהאריזות של פריטי האוסף.

לשמחת כולם המצב לא היה חמור במיוחד, אך כדי למנוע החמרה , היה הכרח לפעול ללא דיחוי.

חומר רב- ערך

הארכיון הציוני המרכזי (אצ"מ) הוא הארכיון הרשמי של מוסדות התנועה הציונית: ההסתדרות הציונית העולמית, הסוכנות היהודית, קרן קיימת לישראל, קרן היסוד והקונגרס היהודי העולמי.

בארכיון הציוני המרכזי שמורים לצמיתות תיקים שנוצרו תוך כדי פעילות של מוסדות אלו ומוסדות המשנה הרבים שנוצרו על ידם. בנוסף, שמורים בארכיון הציוני תיקי ארכיונים של ארגונים ומוסדות היישוב היהודי בראשית דרכו בארץ ישראל. אוספי הארכיון כוללים: תיקים ודברי דפוס, אוסף מפות ותוכניות, אוסף תצלומים, אוסף כרזות וכרוזים, אוסף עיתונים וכתבי עת, ספרים, אוסף סרטי מיקרופילם, אוסף פריטים מוזיאליים ואוסף פריטים קוליים.

להציל את שאין לו תחליף

חדורים בתחושת שליחות, קבלו על עצמם אנשי חברת בלפור את עבודת איתור מוקדי העובש וסילוקו. בשל גודלו והיקפו של האוסף נוצרה דילמה סביב השאלה, האם כדי להימנע מ"זיהום צולב" תועבר תכולת הקומה לחדר "נקי" בקרבת מקום לצורך טיפול, או שהטיפול בנגע העובש ייעשה במקום, ללא שינוע, תוך נקיטת כל האמצעים האפשריים למניעת זיהום צולב, בהתאם לידע המצטבר הרב של בלפור בתחומי שיקום ושימור ספרים ומסמכים.
דילמה נוספת שהתעוררה קשורה לחיטוי החומרים הארכיוניים שרובם ככולם עשויים נייר מסוגים וגילאים שונים.
הדילמות לובנו ביננו לבין צוות הארכיון ובהתאם להחלטות התגבשה תוכנית פעולה.

חברתנו בצעה את פעולות האיתור והסילוק כדלקמן:

  • בדיקות סביבתיות לאיתור עובש על ידי גהותן מוסמך והגשת דוחות מעבדה המפרטים את סוג הנגע, היקפו ותפוצתו
  • תכנון העבודה באופן שימנע זיהום צולב
  • הספקת ציוד לתפיסת חלקיקים והפעלתו בהתאמה לגודל הקומה ונפחה
  • סילוק ממוקד של עובש על-ידי שאיבה בשואבים עם מסננים בסיווג HEPA
  • חיטוי תעשייתי של הפריטים על ידי ריסוס במרסס אלקטרו-סטאטי ובחומרי חיטוי טבעיים שאושרו מראש על-יד צוות הארכיון

שמירה על הקיים

צוות הארכיון גילה תושייה רבה. עוד טרם החלו עבודות לאיתור העובש וסילוקו, נעשו פעולות לייצוב התנאים האקלימיים על ידי הספקת מייבשי לחות רבי-עוצמה והפעלתם במטרה להפחית באופן דראסטי את הלחות היחסית ובכך למנוע המשך התפתחות עובש.
צוות בלפור סיים את העבודות שנמשכו מספר שבועות.

מעתה ואילך חומר ארכיוני נקי מעובש ותנאים אקלימיים מיטביים יהוו שילוב מיטבי שיבטיח את שימורו של החומר החומר לשנים נוספות.

במקרה חירום, הזמן הוא המפתח. אל תחכו להחמרת הנזק – התקשרו אלינו עכשיו לקבלת הצעת מחיר לבלימה מהירה של הנזק.