עוד תיאורי מקרה בארץ

תיאור מקרה: שיקום נזקי שריפה במפעל

מאת: אמנון רם ניהול הפרויקט: מתן ורד

נקודה אישית

לפני חמישים שנה לערך הסתיים קורס מכי"ם משותף למתגייסים לקומנדו הימי ולבני משקים, הייתה זו פלוגה ג' במסגרת בית הספר למפקדי כיתות בגדוד 906 של חטיבת הנח"ל. זה היה ניסיון ראשון מסוגו לשלב מתגייסים מקבוצות אוכלוסייה שונות ולהעביר אותם הכשרה משותף בהתאם לאופי השירות שצפוי להם בהמשך.
בזכות המעורבות של מגויסיי השייטת זכו כל חיילי הפלוגה בסוכריה, קורס צניחה מלא בבית הספר לצניחה שבתל נוף.
 
לקראת סוף הקורס נערך תרגיל גדודי מסכם במבואות העיר אל-עריש. לקראת אור אחרון הגיחו מטוסי הנורד לעבר פאתי היעד ושחררו את מטענם האנושי, לוחמי פלוגה ג' הוצנחו על הדיונות שעטרו את היעד. המשימה הייתה השמדת סוללות תותחים שחלשו על האזור.
מצנחים בצבע זית נפרשו מסביב והצונחים שהגיעו לקרקע מיהרו לקפלם, להתחפר והמתין לאות שקורא להגיע לנקודת כינוס.
 
בכיתה שלי היה עוד אמנון, אמנון ברודי ממשואות יצחק. היינו שני אמנונים באותה דבוקה שקפצה מהמטוס ויחד נחתנו על אותה דיונה. בא הזדרז קראתי לאמנון ברודי שנותר שרוע על גבו, רגליו פשוטות וחיוך רחב נסוך על פניו. "צריך להזדרז לנקודת הכינוס" אני צועק לעברו. "לא יכול לזוז", הוא עונה לי ולא מפסיק לחייך. "נשברה לי הרגל" הוא מסביר ונותר שוכב. הזעקתי את חובש ועד מהרה פונה אמנון מהשטח על גבי אלונקה.
 
הקורס הגיע לסיומו ופנינו איש לדרכו.
  

סיפור הצלחה

15 שנים מאוחר יותר, כשפרשת הרגל השבורה כבר התפוגגה כערפל, כיתת אמנון ברודי את רגליו בחיפושים אחר השקעה בתעשייה כדי לפתח את כלכלת המושב שעד אז הייתה מבוססת בעיקר על ענפי החקלאות. כמו רבים מהמשקים והקיבוצים באותה תקופה, גם משואות יצחק, מושב שיתופי בדרום הארץ, חיפש השקעות בתעשייה. אמנון ברודי, שהיה חשמלאי המושב וכיום משמש כיו"ר החברה, יזם צוות שיצא לחיפושים אחר רעיון מנצח. בשנת 1985 הם הגיעו ל"מציאה" – מפעל "אפתן" בטבריה, שעסק בייצור בדים ומגבונים לחים והיה על סף פשיטת רגל.
 אנשי משואות יצחק רכשו את כל מניות החברה, ולאחר כשנה הקימו מפעל קטן משלהם ליד אשקלון.
 
35 בלבד לאחר הקמתו  מפעל על בד הנו סיפור של הצלחה חובקת עולם ואמנון ברודי שבשנים האחרונות היה יושב ראש החברה וצבר לזכותו הישגים ש "לא הולכים ברגל"  פרש בסוף מאי 2020 מתפקידו.
 

בלפור ועל בד נפגשים שוב

בד לא ארוג הוא חומר דמוי בד שעשוי מסיבים קצרים או ארוכים, המחוברים זה לזה באמצעות טיפול כימי, מכני, חום או ממס. המונח משמש בתעשיית הטקסטיל לציון בדים, כגון לבד, שאינם ארוגים ואינם סרוגים, כלומר אינם עשויים מחוטים עם חומרי הגלם לייצור בד לא ארוג נמנים סיבי פוליאסטר סיבי ויסקוזה וגרגירי פולי-פרופילן.
בד- לא ארוג משמש כחומר גלם עיקרי בתעשיית המגבונים 
 
בשנת 2017 צברו הסיבים שעוברים באחת המכונות מטען חשמל סטטי שנפרק וגרם לשריפה בקו ייצור באורך של כ- 70 מטרים באחד מאגפיו החשובים של המפעל. חברת בלפור הגיעה למקום ותוך זמן קצר השמישה את קו הייצור כדי לשמור על המשכיות עסקית. מהרגע שהחל לפעול המשיכו העובדים בטיפול בציוד ובמבנה שנפגעו מחום ומתוצרי בעירה.
 
בתחילת חודש יוני 2020 התרחשה תקרית דומה. כמו שני צנחנים שבאופן מקרי מגיעים לקרקע במרחק קצר זה מזה, גם- כאן התרחשה שריפה מאותה סיבה ובאותה מכונה , ממש באותו אזור בו פרצה 3 שנים קודם לכן.
הפעם כבר היינו מנוסים.
השריפה שפרצה כובתה במטפי אבקה, שאומנם מכבים את האש , אך מותירים בעקבותיהם חומר קורוזיבי שמאיץ התפתחות קורוזיה שמסכנת את תוחלת השימוש בקו הייצור כולו.
 
בפעם זו היו הנזקים ההיקפיים גדולים וחמורים מבעבר. ארונות חשמל ולוחות בקרה שמשרתים את מכונות קו הייצור נפגעו מפיח כבד וכבלי הזנה התמוססו מהחום ויצאו משימוש.
 

פעולות בלפור לשיקום קו הייצור וסביבתו:

  • סילוק תוצרי בעירה ונטרולם ממערכות קו הייצור.
  • סילוק תוצרי בעירה מארונות חשמל ולוחות בקרה באמצעות קרח יבש
  • סילוק תוצרי בעירה מחלקי מבנה ובכלל זה תעלות כבלים ברצפת קו הייצור.
  • הוצאת גלילים וסלילים ניקויים, או החלפתם
  • בעזרת עובדי המפעל וטכנאים מטעם יצרן המכונה.
  • חיווט מחדש של כבלי הזנה וכבלי תקשורת שמשרתים את מכונות קו הייצור. 

כל תהליך שיקום נזקי שריפות התבצע כאשר שאר קווי הייצור מתפקדים ופעילים תוך הקפדה על בטיחות בעבודה בגובה ובהיבטים בטיחותיים נוספים.
לאחר 3 שבועות של עבודה אינטנסיבית בקו הייצור ובסביבתו הצטרף קו הייצור ל"עמיתיו" והוא נוטל חלק חשוב בתפוקת המפעל המשגשג.

במקרה חירום, הזמן הוא המפתח. אל תחכו להחמרת הנזק – התקשרו אלינו עכשיו לקבלת הצעת מחיר לבלימה מהירה של הנזק.