עוד תיאורי מקרה בארץ

שיקום נזקי שריפה בכרמלית

בחודש פברואר 2017 פרצה שריפה באחד מקרונות הכרמלית שבתחנת כיכר פריז. בעיר חיפה, התחנה התת קרקעית, הראשונה או אם תרצו האחרונה בחלקה הנמוך של מנהרת הרכבת שנחנכה ב-1959, קרובה לים ומאפשרת התחברות מהירה לעסקים המגוונים שנמצאים בעיר התחתית ובקרבת הנמל.

תיאור המקרה: שיקום תחנת כיכר פריז של הכרמלית שנפגעה משריפה

אופן ההצלה: שיתוף פעולה עם מומחיBELFOR International GmbH , נטילת דגימות מהתחנה, סילוק הזיהום ומניעת זיהום צולב, הרחקת הציוד, הגנה מפני קורוזיה ותהליכי חמצון, הורדת הלחות לשיעור מנול מ-30%, עצירת הרוח כדי למנוע המשך פיזור תוצרי בעירה.

הטיפול: הקמת במה נוסעת, שטיילה בין התחנות ואפשרה לטפל בחלק העליון של המנהרה ובהתקנים שהותקנו בגובה, איסוף מי שטיפה ואגירתם טרם פינויים לאתרי פסולת רעילה, הקמת מערכות לסינון אוויר להקלה על העובדים שמתחת לפני הקרקע.

ניהול הפרויקט: מתן ורד, בלפור ישראל, 2017

מפריז באהבה

בחודש פברואר 2017 פרצה שריפה באחד מקרונות הכרמלית שבתחנת כיכר פריז. בעיר חיפה, התחנה התת קרקעית, הראשונה או אם תרצו האחרונה בחלקה הנמוך של מנהרת הרכבת שנחנכה ב-1959, קרובה לים ומאפשרת התחברות מהירה לעסקים המגוונים שנמצאים בעיר התחתית ובקרבת הנמל.
אורך מנהרת הכרמלית כשני קילומטרים והפרשי הגובה בין תחנת כיכר פריז שממוקמת 12 מ' מעל פני הים בלבד לבין התחנה האחרונה שבגן האם על הכרמל הנו 275 מ'.
הפרשי הגובה על פני מרחק קטן יחסית משמעותן גם פערי לחץ אטמוספרי משמעותיים, באופן טבעי לחץ האוויר במקום נמוך גבוה מזה שבמקום גבוה. הלחץ הגבוה שנוצר בעת שריפה, בשל החום הגבוה שמגיע למאות מעלות צלסיוס והשתחררות של גזים, גרמו לזרימה מסיבית של עשן, פיח ותוצרי בעירה אחרים במעלה המנהרה כשהם מזהמים בדרכם את כל התחנות שבדרך. המנהרה הפכה לארובה משוכללת וכך גם נראתה שעה שהגענו למקום ביום שלמחרת השריפה.

משימתו האחרונה של דר' פנטנרידר

במקרים כאלה הדבר ברור – יש לקרוא ללא היסוס ליועצי העל של חברת BELFOR International GmbH, כאלה שחוו מקרים דומים באירופה ובמקומות אחרים בעולם כדי שיחלקו אתנו את ניסיונם, יתעדו בצורה מקצועית את השפעות השריפה וימליצו לנו ולחברות הביטוח באלו דרכי פעולה יש לנקוט.
את דר' רופרט פנטנרידר הכרנו בסוף שנות ה-90 כשקבוצתנו הצטרפה לקונצרן הענק הבינלאומיBELFOR International GmbH , ענקית שיקום הנזקים באירופה ובעולם כולו. רופרט, כך נהגנו לכנותו, היה ממייסדי Relectronic מחברות BELFOR שהתמחתה בשיקום ציוד אלקטרוני ומכונות והיוותה את עמוד השדרה המקצועי של החברה בכל הקשור למחקר ופתוח, הדרכה, ייעוץ ועוד. רופרט אדם כריזמטי, בעל תואר PhD בכימיה מאוניברסיטת מינכן, עמד בראש הקבוצה במשך שנים רבות כשהוא מוביל אותה להישגים חסרי תקדים בתחום שיקום נזקים מורכבים ורחבי היקף.

רופרט אהב לבוא לישראל. כאן הוא נהנה מאקלים נוח בימות החורף, מהכנסת אורחים, אותה נהג לשבח בכל הזדמנות ובעיקר מאוזניים כרויות שהאזינו בשקיקה למוצא פיו. רופרט מעולם לא סירב להזמנה מטעם BELFOR ישראל, או מטעם אחת מחברות הביטוח המקומיות שידעו, כי רופרט נחשב בר-סמכא בעיני כל מבטחי המשנה הגדולים.
למחרת שיחת הטלפון שקיבל מנמרוד ורד מנכ"לBELFOR ISRAEL  הגיע רופרט לארץ ובהמתינו לעמיתו האיטלקי פיליפו אמנואלי, מנהל שיקום השריפה במנהרת הסימפלון, נקבע סיור למטרות סקירת הנזק ונטילת דגימות בתחנת כיכר פריז בשעות הבוקר ב-8.3.17. 
חמישה חודשים לאחר הביקור זה, הלך במפתיע דר' רופרט פנטנרידר לעולמו בעקבות מחלה קצרה. רבים וטובים יצטרכו להתאמץ כדי למלא את החלל שנותר עם לכתו.

הדו"ח האחרון של רופרט

הדו"ח האחרון שכתב רופרט הפך להוראות עבודה אליהן נצמדה חברת BELFOR ISRAEL לכל אורך הפרויקט שהסתיים 7 חודשים מאוחר יותר.
ואלה הבדיקות שביצע במהלך הסיור:
בדיקות כלורידים מהירות לזיהוי סוגי זיהום שונים כתוצאה מהשריפה
בדיקות ויזואליות, בעיקר שינויי גוון של מתכות חשופות
אבחון אבק ופיח
בדיקת ערכי הגבה
בדיקות מוליכות
נטילת דגימות שטח לצורך אנליזה במעבדות BELFOR. 
ואלה שלבי השיקום שעליהם המליץ:
ניקוי ראשוני של פיח רופף על ידי שאיבה בשואבי אבק בסיווג HEPA
פירוקים, ניקוי עיקרי שכולל ניקוי מימי רב-שלבי תוך שימוש בתכשירי שיקום ייעודיים של BELFOR
ניקוי מדויק Precision cleaning
פעולות תברואה וסינון אוויר לסילוק ריחות רעים ונטרולם. 
שיטות המניעה בהן הורה לנקוט:
סילוק הזיהום מכל האזורים
מניעת זיהום צולב על ידי הקמת מחיצות לאורך המנהרה
הוצאת ציוד מהאזור המזוהם
הגנה על מתכות מפני קורוזיה ועיכוב תהליכי חמצון על ידי יישום חומרים משמרים דוחי מים
הורדת לחות לשיעור שקטן מ-30%
עצירת הרוח כדי למנוע המשך פיזור תוצרי בעירה
הדרכה קפדנית של עובדים באמצעי בטיחות במיוחד בכל הנוגע להגנה על דרכי הנשימה
שיקום מהיר של ציוד אלקטרוני.
באופן טבעי זכו ההמלצות של דר' פנטנרידר לפרשנות יצירתית על ידי מנהלי וטכנאי החברה. בין היתר הוקמה במה נוסעת שטיילה בין התחנות ואפשרה לטפל בחלק העליון של המנהרה ובהתקנים שהותקנו בגובה, אמצעים מיוחדים שמשו לאיסוף מי שטיפה ולאגירתם טרם שפונו לאתרי פסולת רעילה, הוקמו מערכות לסינון אוויר כדי להקל על העובדים שמתחת לפני הקרקע וננקטו אמצעי בטיחות חסרי תקדים.

אור בקצה המנהרה

בספטמבר 2017 הוסרו המחיצות, פונה ציוד השיקום, פורקו הפיגומים והבמה הנוסעת שצברה מאות קילומטרים בדרכה מעלה ומטה על פני 2 קילומטרים בלבד פורקה אף היא והוחזרה למחסני החברה.
כל המטלות בוצעו והמנהרה הוכרזה כחופשית מחומרים מסוכנים ומפיח. עכשיו הגיע תורם של מהנדסי הרכבות להכניס למנהרה קרונות חדשים, להחליף את הכבלים, לצבוע את הקירות שעד לא מזמן היו מזוהמים בפיח ולהחזיר לעיר חיפה את אמצעי התחבורה המיוחד במינו שמגשר בין כל אזוריה החיוניים של מלכת הכרמל.
את רגשי ההוקרה של מנהלי הכרמלית יקשה להביע במילים. להתראות בכיכר פריז…

במקרה חירום, הזמן הוא המפתח. אל תחכו להחמרת הנזק – התקשרו אלינו עכשיו לקבלת הצעת מחיר לבלימה מהירה של הנזק.