עוד תיאורי מקרה בארץ

טיפול במפגע אבק במפעל פרמצבטיקה

גשם של אבק: הסרת מפגע האבק ממפעל פרמצבטיקה חדש

שנה ומחצה של חציבה בהר, של עבודות בנייה קדחתניות, של משאיות ומנופים הנוסעים אנה ואנה כיסו בשכבה עבה של אבק את כל רחבי מפעל הפרמצבטיקה החדש, ובכלל זה את המחסן האוטומטי הענק בנפח 44,000 מ"ק. קורות הפלדה שמהן עשויות כונניות המחסן נפרסו כיער מתכת אינסופי על פני רצפה בשטח של 2,000 מ"ר והתנשאו לגובה של 22 מ'. ארבעה "רחובות" חצו את המבנה לאורכו ומשני צידיהם מדפים, מדפים ועוד מדפים. כל סנטימטר של מרפסות הפיקוד, של הצנרת, של תעלות מיזוג האוויר, המתקנים, הרצפה והתקרה היה מכוסה באבק. טונות רבות של אבק.

נותרו רק ימים ספורים לתאריך הפתיחה של המפעל  בטקס חגיגי בנוכחות ראש ממשלת ישראל, וחלון הראווה של המפעל-מחסן האוטומטי עדיין לבן כשלג. העגורנים המרשימים שנראים כג'ירפות ארוכות צוואר עומדים בשיממונם וממתינים.

סכנה !!! אבק מזיק

מעבר למראה הלא נקי, לאבק בקטגוריה של אבק מזיק עלולות להיות השלכות בריאותיות וסביבתיות מזיקות והשפעות קורוזיביות ורעילות. לאבק קריסטלי (במיוחד אבק בנייה) יש יכולות שחיקה, הרס והאצת בלאי מכאני. התבלות מהירה במיוחד נגרמת לחלקים עדינים ומדויקים וכן לרכיבים אלקטרוניים. אבק בעל מוליכות חשמלית עלול לגרום לכשל במכשור חשמלי ובציוד אלקטרוני. לחילופין, אבק בעל סגולות מבודדות, גורם להתנגדות מוגברת למוליכות, ומוביל לתקלות במערכות אלקטרוניות ומכאניות.

חברת BELFOR ISRAEL הגישה את הצעתה לסילוק מפגע האבק וזכתה במכרז מבין חברות רבות אחרות שניגשו אליו. לפני שצוותי המומחים שלנו ניגשו למשימה, הנחינו את חברת הפרמצבטיקה במספר בקשות:

  • סיום עבודות שגורמות לפליטת אבק בקרבת המחסן.
  • אטימת פתחי המחסן באופן שימנע בריחת אבק למקומות סמוכים או לזיהום חוזר.
  • הצבת מכשור לתפיסת אבק שהתנתק מהמתקנים והפך לאבק מרחף במהלך פעולות ההסרה.
  • תדרוך בטיחות מטעם ממונה הבטיחות של האתר (בעיקר בעניין עבודה בגובה)ץ
  • קביעת מדדים לרמת הניקיון המבוקשת. 

התרעה קצרה ביותר

במשך שלושה ימים, זמן שנחשב  לקצר ביותר, נערכנו למשימה המורכבת. הציוד שהיה עלינו להכין היה מורכב במיוחד, וזאת בגלל הצורך לתפוס את האבק שמרחף בחלל המחסן שנפחו הגיע ל-44,000 מ"ק.
שני מכשירי ה-HEPA שברשותנו היו בהספק של 12,000 מ"ק/שעה כל אחד, והיה חשש כי ברגע שנתחיל בניתוק האבק מהקונסטרוקציה המורכבת לא יספיק סינון בקצב של תחלופה אחת של אוויר כל שעתיים. מאחר שלא נערכו בדיקות מוקדמות והרכבו הכימי והפיזיקאלי של האבק נשאר בגדר נעלם, לקחנו בחשבון שבתנאים הפיסיים הקיימים, יש לנקוט אמצעי זהירות נגד בעירה או התפוצצות אפשריים של ריכוזי האבק, ולכן הקפדנו להשתמש בציוד חשמלי מוגן פיצוץ. 

אקרובטיקה בשחקים

תחושת חרדה השתלטה על כל מי שנכנס למחסן אדיר המימדים. כדי לסלק אבק ממבוך הפלדה האינסופי היה צורך להעפיל למדף העליון שגובהו 22 מטר, לעמוד עליו באמצעות משטח שנבנה במיוחד לצורך המשימה, להיקשר לקונסטרוקציה באמצעות רתמת בטיחות, לנוע לאורך המדף ולבצע את עבודות הסרת האבק וסילוקו במהירות ובמיומנות. בקיצור – "אקרובטיקה בשחקים".
ואכן, בתחילה התנהלה העבודה לאיטה, אך תוך ימים ספורים התרגלו העובדים למימד הגובה והעבודה נכנסה לשגרה.

מרוץ נגד השעון

12 יום בלבד הוקצו לביצוע העבודה. "אפשר לשחק עם לוחות הזמנים" , כך נאמר לנו, "אך תאריך אחד אינו ניתן לשינוי והוא: מועד הפתיחה הרשמי במעמד ראש הממשלה ומכובדים אחרים". הופעל עלינו לחץ כבד לסיים את העבודה לפני התאריך הנקוב, אך עם כל הרצון הטוב לא יכולנו "לעגל פינות". הבטיחות קודמת לכל. העבודה בגובה, קשיי השליטה בעובדים שהיו מפוזרים בשמונה מוקדי עבודה שונים והצורך להתאפק מיציאה לשירותים עד לארוחת הצהרים הכתיבו קצב עבודה איטי למדי. 

הצלחה בדקה ה-90

בהפסקת צהריים אחת אספנו את כל העובדים לשיחת מוטיבציה. הסברנו להם שאם לא נסיים בזמן, אנו עלולים להתבקש לעזוב את המקום בבושת פנים ולחזור רק לאחר הפתיחה. מלבד אי הנעימות והפגיעה בשמנו הטוב, עלול להיגרם לנו נזק כספי כבד. העובדים המסורים הפנימו את המסר ששידרנו ויצאו מגדרם כדי להגדיל את ההספק.
מקץ 12 יום, צעדנו ביחד עם מנהלי הפרויקט מטעם חברת הפרמצבטיקה על גבי רצפת המחסן הנקייה ובגאווה מסרנו להם את המחסן. 

במקרה חירום, הזמן הוא המפתח. אל תחכו להחמרת הנזק – התקשרו אלינו עכשיו לקבלת הצעת מחיר לבלימה מהירה של הנזק.