עוד תיאורי מקרה בארץ

ניקוי יסודי של מערכות האוורור, חימום וקירור באסדה להפקת גז טבעי ממעמקי הים

BELFOR ביבשה, באוויר ובים!

2018
ניהול הפרויקט: מתן ורד, בלפור ישראל

לשחות עם הכרישים בין שמים לארץ

בדיוק בשעה שמוגשת ארוחת הצהריים בחדר האוכל המפואר של אסדת הגז מופיעה להקת הכרישים האימתניים שחושפים את מלתעותיהם המאיימות וממתינים לשאריות האוכל שמושלכות אליהם ממרומי הסיפון העליון. דגי הטונה הגדולים, אף-הם בני בית בחצר הקדמית של האסדה מצטרפים לחגיגה. שלא כמקובל שוררת הרמוניה בין שתי הלהקות, כל אחת יודעת את מקומה, מה מותר ומה אסור, השקט נשמר וכשמסתיימת הארוחה שבים הדגים לעיסוקיהם האחרים במצולות הים.
גם אנחנו התייצבנו בדיוק בזמן במסוף הנוסעים שבמעגן, ולאחר ביקורת דרכונים שגרתית עלינו על סיפון כלי השיט שהוביל אותנו ביחד עם ארגזי הציוד לעבר אסדת הגז במרחק של כשעת הפלגה מערבה. רוח צפון מערבית טלטלה את חרטום הספינה והכניסה אותנו לאווירה של חוץ-לארץ. כשהגענו לקרבת האסדה נשלחה לעברנו זרוע ארוכה של עגורן שבקצה סל, עלינו על הסל ותוך זמן קצר מצאנו עצמנו באי גבוה של פלדה מוקפים במים כחולים מכל עבר.

חו"ל קרוב לבית

אי-שם מחוץ למים הטריטוריאליים של מדינת ישראל  ניצבת אסדה להפקת גז טבעי ממעמקי הים.
רגליה של האסדה הענקית ניצבות בבטחה על קרקעית הים מעל למאגר הגז שמספק ביטחון אנרגני לתושבי ישראל.
על האסדה מתגוררים דרך קבע האנשים הטכניים שאחראים על פעילות הפקת גז רצופה בכל ימות השנה.
למרות שהים נחשב למקום נקי ממזהמים ומי-הים לחומר חיטוי מעולה,  מייצרת הפעילות שעל גבי המגדל הגאה שמיתמר לגובה של 25 מ' מעל פני הים לא מעט פסולת, שבבי מתכת, שמנים, זעת אדם, אבק שמגיע מן המדבר ועוד.

דואגים לאוויר נקי

מתוך דאגה לבריאות העובדים ולתנאים תברואתיים במרחבי העבודה והמגורים של האסדה, התקבלה החלטה לבצע ניקוי מערכות מיזוג אוויר, חימום וקירור שבאסדה.
חברת BELFOR ISRAEL בעלת הזיכיון למותג האמריקאני הבינלאומי DUCTZ נבחרה לבצע את עבודות הניקוי והחיטוי של יחידות הטיפול באוויר וכל תעלות הולכת האוויר בחדרי השינה, בחדרי הבקרה,  במטבח, בחדר האוכל ובחדר חשמל.
עובדי החברה השתתפו בקורסי הכשרה במרכז הטכני של DUCTZ באן ארבור שבארצות הברית והביאו לארץ את כל הציוד הייעודי שכרוך בעבודות ניקוי של מערכות מיזוג אוויר.
לאחר תדריך ביטחון ותדריך בטיחות התמקמנו באגף המגורים שעל-גבי האסדה וערכנו סיור מקיף במטרה להכיר את כל המערכות בהן עלינו לטפל במהלך שלושת הימים הבאים. כתבנו תוכנית עבודה מסודרת וחילקנו משימות לארבעת אנשי הצוות. השמש שקעה במערב ואנחנו הלכנו לישון כדי לאסוף כוחות ליום העבודה הארוך שמצפה לנו למחרת.

דרמה בשחקים

העבודה התנהלה בקצב משביע רצון. כפי שתוכנן נעשו פתחים בתעלות הפח וציוד יעודי הוחדר לתוכן כדי לנתק את מרבצי הזיהום מן הדפנות, לצדן הרחוק של התעלות חוברה מכונת אוויר שלילי שתחזקה את התעלות בתת-לחץ ושאבה את כל הפסולת לתוכה, כאשר מסננים משוכללים מונעים את זיהום חוזר של אזורים נקיים. את העבודה השלמנו על-ידי ריסוס נדיב של חומרים מקשרים וחומרי חיטוי כדי למנוע התפוררות של בידוד פנימי בתוך התעלות ובכדי למנוע התפתחות לא רצויה של עובש וחיידקים.
לפתע, בלא התרעה מוקדמת נשמעה במערכת הקשר קריאה שמבשרת על מצב חירום, לא יכולנו לרדת למקלטים, פשוט כי אין בנמצא כאלה על גבי האסדה, צוות הכוננות של האסדה, נראה שואט לעבר הסיפון העליון כשבידי כל אחד מאנשי הצוות רובה בהיכון , מה מתרחש כאן ? תהינו, צל של חשש התגנב לתוכנו, האם מדובר בשודדי ים? או התקפה אווירית חלילה…  צל שנקלט על מסכי הרדאר הקפיץ את כולם על הרגליים, דקות ארוכות של מתח חלפו , ואחריהן צפירת ארגעה, מטוס שסטה מנתיבו, גרם להתרגשות מוגברת, אך כשהעניין התברר חזרו כולם תוך זמן קצר לשגרה.

אפשר לנשום לרווחה

ההבדל ניכר, מערכות המיזוג סיפקו עתה אוויר בריא ונקי לכל האזורים באסדה, יכולנו לראות את הכרת התודה בעיניהם של עובדי האסדה שנהנו מהאוויר הנעים שזרם בתעלות.
קיפלנו את הציוד והתכוננו לחזרה אל החוף, אך לפתע, שוב מקרה בלתי צפוי, בגלל מצב הים ההפלגה של אחר הצהריים בוטלה ואולצנו להישאר יום נוסף בלב ים תלויים בין שמיים לארץ. הנהלתה אסדה לא הניחה לנו להתבטל וליהנות מהאופק הכחול ומצפייה בארוחת הצהריים של הכרישים ובקשה שנמשיך בטיפול במערכות המיזוג גם באזורים אחרים, כמובן שנענינו לבקשתם ונשארנו יום נוסף על המתוכנן.
למחרת על הספינה בדרך חזרה  נהנינו מרוח גבית שהביאה אותנו לחוף תוך זמן קצר וללא טלטולים מיותרים.

במקרה חירום, הזמן הוא המפתח. אל תחכו להחמרת הנזק – התקשרו אלינו עכשיו לקבלת הצעת מחיר לבלימה מהירה של הנזק.